ساخت آبشخور و تأمین علوفه - سفیدکوه ، سیاه کوه

احداث منبع ذخیره آب و آبشخور حیات وحش در منطقه سفید کوه خرم آباد و تأمین علوفه در منطقه سیاهکوه اردکان

14,026,000 تومان
15,000,000 تومان
پایان یافته
  • ساخت آبشخور و تأمین علوفه - سفیدکوه ، سیاه کوه
  • ساخت آبشخور و تأمین علوفه - سفیدکوه ، سیاه کوه
  • ساخت آبشخور و تأمین علوفه - سفیدکوه ، سیاه کوه
  • ساخت آبشخور و تأمین علوفه - سفیدکوه ، سیاه کوه

با شروع فصل گرما و کم آبی و خشک شدن چشمه های طبیعی در طبیعت، حیات وحش برای رفع نیاز خود مجبور می‌شوند برای پیدا کردن آب در جستجو و تکاپو باشد و در این راه با خطرات مختلفی همچون نزدیک شدن به سکونت‌گاههای انسانی و احتمال شکار، عبور از جاده‌ها و برخورد با خودروها و... مواجه باشد. برای رفع این معضل می‌توان در همان محل چشمه‌های طبیعی مخازن ذخیره آب به صورت سنگ و سیمان یا منبع پلاستیکی احداث نمود و در فصل زمستان و بهار آن‌ها را پر نمود و در فصل کم آبی و گرم تابستان با لوله‌کشی و نصب شناور آب را در یک آبشخور برای استفاده حیات وحش پخش نمود. در برخی از مناطق به دلایل مختلفی این مخازن و آبشخورها را در محلی جز چشمه طبیعی تعبیه می‌کنند و برای پر کردن آن‌ها از تانکرهای چرخدار و تراکتور کمک می‌گیرند.ظرفیت مخازن احداثی به طور متوسط ده هزار لیتری بوده و مدت زمان ماندگاری آن بسته به جمعیت حیات‌وحش منطقه ممکن است تا سه ماه دوام داشته باشد.

ارزش کار ساخت آبشخور آنقدر مهم و حیاتی است که به طور مثال در پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان یزد پس از ساخت آبشخور شاهد حضور یوزپلنگ بر سر آن آبشخور بودیم و نیز در منطقه حفاظت شده کالمند مهریز در صورت احداث مخزن و آبشخور دیگر شاهد تصادفات جاده‌ای آهوانی که برای آب خوردن مجبور به عبور از جاده هستند نخواهیم بود. به علت خشکسالی‌های مداوم در پارک ملی سیاهکوه یزد نیز پوشش گیاهی بسیار ضعیف شده و حیات وحش منطفه مثل بزکوهی با بحران تغذیه مواجه هستند و برای رفع این معضل اقدام به توزیع علوفه می‌شود.

پویش نذرطبیعت پس از اجرای چندین پروژه موفق با حمایت شما عزیزان در مناطقی از استان های خراسان ، گیلان  ، یزد و... این بار نیز قصد دارد به همت شما همراهان هزینه احداث مخزن ذخیره آب و آبشخور در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد به مبلغ پنج میلیون تومان و نیز تهیه ده تن علوفه برای منطقه حفاظت شده و پارک ملی سیاهکوه اردکان را به ارزش ده میلیون تومان تامین نماید.

برای اطلاع از پروژه‌های انجام شده طی یک سال اخیر به سایت نذرطبیعت www.nazretabiat.ir مراجعه نمائید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید:

09354457446

پارک ملی سیاهکوه

پارک ملی سیاه کوه با مساحت ۸۰,۷۸۶ هکتار در جوار منطقه حفاظت شده سیاه کوه (مساحت منطقه حفاظت شده سیاه کوه ۱۲۴۹۹۶ هکتار می‌باشد) در محدوده بین استان های یزد و اصفهان واقع شده و بخش‌های جنوبی این منطقه از نظر تقسیمات سیاسی کشوری در استان یزد و بخش‌های شمالی آن در استان اصفهان قرار دارد. سیاه‌کوه در مجاورت یکی از وسیع‌ترین عرصه‌های بیابانی کشور قرار گرفته است و اکوسیستم های متنوعی نظیر کویر، بیابان، استپ و نمکزار در این عرصه دیده می‌شوند. با توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیایی منطقه، هیچ‌گونه رودخانه دائمی در پارک ملی سیاه کوه وجود ندارد و تنها در زمان بارندگی‌های شدید، رودخانه‌های فصلی و موقتی منطقه آبدار می‌شوند. مهمترین منابع تامین کننده نیاز آبی حیات وحش شامل چشمه‌ها و سنگ‌آب‌هاست و منبع اصلی تامین آب مورد نیاز گونه‌های کوهزی ارتفاعات سیاه‌کوه به ویژه کل و بز نیز سنگ‌آب‌ها هستند.

 حیات‌وحش پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاه‌کوه عبارتند از: کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گرگ، شغال، روباه معمولی، شاه روباه، پلنگ، یوزپلنگ آسیایی، کاراکال، کفتار، خرگوش، تشی، خارپشت ایرانی، هامستر خاکستری، موش خانگی، دوپای کوچک، پامسواکی بزرگ و روباه شنی

 

منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد

مساحت آن 69500 هكتار مي باشد. این منظقه در سال ۱۳۴۷ به عنوان شکار و تیراندازی ممنوع تحت حفاظت قرار گرفت و سپس در سال ۱۳۶۹ با وسعت ۶۸۷۷۶ هکتار به منطقه حفاظت شده سفیدکوه ارتقاء یافت. منطقه حفاظت شده سفیدکوه با دامنه ارتفاعی ۱۱۲۰ تا ۳۱۷۰ متر با ۶۰۰ میلی متر بارندگی دمای متوسط ۱۱ درجه سانتی گراد دارای اقلیم مدیترانه‌ای معتدل است. رودخانه‌ها و آبشارهای فصلی فراوان، غارهای متعدد و تنوع زیستی گیاهی و جانوری و صخره‌های صعب‌العبور و زیبا، جنگل‌های سرسبز بلوط با درختان تنومند از جاذبه‌های اکوتوریستی منطقه حفاظت شده سفیدکوه به شمار می‌روند. اکثر مردم این منطقه به دامداری و کشاورزی مشغولند.

جانوران شاخص منطقه حفاظت شده سفیدکوه عبارتند از: سنجاب ایرانی، کل وبز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گربه وحشی، رودک، گرگ، روباه، شنگ، شغال، کبک دری، کبک، عقاب طلایی، کرکس، کرکس مصری، شاهین، بالابان، دلیجه کوچک، سهره طلایی، یلوه حنایی، سارصورتی، جی جاق، لاکپشت مهمیزدار، آگامای صخره ای فلس درشت، گرزمار، افعی شاخدار، سوسمارمارچشم و…

4 تیر 1396
شروع پروژه

  • 21 شهریور 1396

    منتفی شده ارسال مخزن آب به منطقه سفیدکوه خرم آباد

    حامیان عزیز

    با توجه به اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان ارسال مخزن آب و ساخت آبشخور حیات وحش را در منطقه سفیدکوه خرم آباد فعلا منتفی نموده است لذا تصمیم بر این شد با کمک های رسیده از شما همراهان در اولین منطقه با اولویت آبشخور ساخته شود لذا یک مخزن آب ده هزار لیتری پلاستیکی سه لایه به قیمت سه میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان از شرکت پلاستونیک ساری خریداری گردید و به منطقه حفاظت شده کوه بافق ارسال گردید.

    هزینه حمل و نقل مبلغ دویست وپنجا هزار تومان پرداخت گردید.البته پنج مخزن آب به منطقه مذکور با حمایت سایر بانیان ارسال شده بود که به همین خاطر هزینه حمل و نقل به ازای هر مخزن دویست و پنجاه هزار تومان گردید.

    مبلغ ده میلیون تومان نیز به حساب شرکت خدمات کشاورزی و منابع طبیعی اردکان واریز گردید تا حدود ده تن علوفه به پارک ملی سیاه کوه اردکان ارسال گردد. با توجه به آغاز برداشت یونجه و نظارت رئیس اداره محیط زیست شهرستان اردکان آقای مهندس عزیزی سعی میشود بهترین علوفه با سلامت کامل تهیه گردیده و به منطقه ارسال گردد.

    میزان دقیق علوفه با هزینه حمل به محض بارگیری و تخلیه به اطلاعتان خواهد رسید.

برای کامنت گذاشتن باید ثبت نام یا ورودکنید
3 مرداد 1396
25,000تومان
3 مرداد 1396
1,000تومان
2 مرداد 1396
2,000تومان
2 مرداد 1396
6,000,000تومان
2 مرداد 1396
5,000تومان

پاداش ها